Oddziaływania te mają na celu:
- usuwanie zaburzeń mowy,
- przywracanie mowy w przypadku jej utraty,
- nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
- wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
- wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej,
Co wchodzi w skład terapii logopedycznej?
- Diagnostyka rozwoju mowy
- Wspomaganie opóźnionego rozwoju mowy
- Ćwiczenia słuchu fonemowego
- Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny
- Terapia nieprawidłowej realizacji głosek; usuwanie wad wymowy
- Zajęcia stymulujące naukę czytania i pisania
- Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym z grupy ryzyka dysleksji
- Terapia dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu
Jakie sygnały powinny zaniepokoić?
- kiedy dziecko nie reaguje na dźwięki
- kiedy dziecko po pierwszym roku życia nie nawiązuje kontaktu werbalnego
- kiedy dwulatek mówi mało lub niewyraźnie
- gdy Twoje dziecko ma otwartą buzię, ślini się
- kiedy masz problemy z karmieniem, ssaniem, jedzeniem z łyżeczki oraz wprowadzaniem nowych pokarmów
- kiedy dziecko zamienia lub zniekształca dźwięki mowy
Terapia logopedyczna polega przede wszystkim podejmowaniu odpowiednich działań, które mają na celu rozwiązanie problemów komunikacyjnych, w których skład wchodzą wady wymowy i inne zaburzenia mowy.
W trakcie terapii wad wymowy dziecko uczy się prawidłowej realizacji głosek, których nie potrafi wymówić lub czyni to w nieprawidłowy sposób .
Terapia zaburzeń mowy prowadzona jest u dzieci, u których mowa z różnych przyczyn nie rozwija się prawidłowo.