Aparat mowy

Ćwiczenia i zabawy oddechowe na każdy dzień tygodnia

27 marca, 2020

Zanim opiszę kilka propozycji ćwiczeń oddechowych to chcę przypomnieć Wam jaką rolę odgrywają ćwiczenia oddechowe w logopedii i po co je stosujemy.
Ćwiczenia oddechowe są bardzo istotnym elementem podczas terapii zaburzeń artykulacji, niepłynności mowy, afazji i wielu innych.
Do ćwiczeń, w terapii logopedycznej, należą takie, których celem jest wypracowanie u pacjenta prawidłowego toru oddechowego. Z nieprawidłowym torem oddechowym możemy się spotkać w wypadku różnych zaburzeń komunikacji. Najczęściej towarzyszy on zaburzeniom artykulacji, 
np. seplenieniu międzyzębowemu. Do takich ćwiczeń należą między innymi :

  • dmuchanie baniek mydlanych;
  • zdmuchiwanie płomyka świeczki;
  • dmuchanie piłeczki pingpongowej do bramki;
  • dmuchanie łódeczek na wodzie w kierunku określonego celu.

Poniżej podam zabawy oddechowe, które można wykorzystać każdego dnia:

  • BURZA W SZKLANCE – ćwiczenia polegające na dmuchaniu przez dziecko w rurkę zanurzoną w szklance wody tak, aby zaczęły tworzyć się pęcherzyki powietrza na powierzchni wody. Możemy zaproponować dziecku, że na hasło „ Woda wrze „ dziecko dmucha, potem rodzic mówi „stop”. Możemy robić to w różnych kombinacjach i częstotliwościach, możemy dmuchać szybko lub wolna, długo lub krótko. Pamiętajmy, aby zwracam uwagę na to, żeby dziecko wdychało powietrze nosem, a wydychało przez rurkę.
  • OGNISTE KULE – zabawa polega na wciąganiu powietrza nosem, a wypuszczaniu ustami, które ułożone są w tzw „ dzióbek”. Dodatkowo przed dzieckiem np. Na stole kładziemy kule zrobione z bibuły. Zadaniem dziecka przy odpowiedni ułożeniu ust jest jak najdalsze przesunięcie kuli. Możecie razem z dzieckiem urządzić sobie zawody. Kto pierwszy ten lepszy 🙂
  • ZACZAROWANY ODDECH – zadaniem dziecka jest wdech nosem, a następnie prosimy dziecko o wypuszczenie powietrza ustami tak, aby dotykać wydychanym powietrzem każdego palca u dłoni. Możemy zacząć hasłem „ abrakadabra zaczarujmy prawą rączkę, każdy paluszek prawej rączki itd „ .
  • USYPIANIE MISIA – prosimy dziecko, aby razem z nami położyło się wygodnie na plecach, najlepiej na miękkim dywanie, kocu czy macie. Na brzuszku dziecka układamy małego misia i prosimy, aby dziecko zaczęło się delikatnie i spokojnie huśtało misia biorąc przy tym duuuży wdech. Dziecko powinno oddychać spokojnie i dzięki temu nasz miś nie spadnie z „huśtawki”. Zabawa wyciszająca, którą można zastosować przed dzienną drzemką lub wieczornym snem.
  • PŁYŃ, ŁÓDKO PŁYŃ – możecie użyć do tego miski, basenu czy nawet wanny. Gdy macie takie możliwości to zabarwcie wodę farbami wodnymi na ulubiony kolor waszego dziecka. Następnie stwórzcie papierową łódeczkę i zróbcie wyścig – kto szybciej przepchnie łódkę na drugą stronę. Najważniejsze jest to, aby dziecko popychało łódkę wydmuchiwanym powietrzem „ WDECH NOSEM, WYDECH USTAMI „ .

To tyle przykładów ćwiczeń oddechowych. Jeśli masz pytania, albo sama wymyśliłaś super zabawę oddechową to pisz śmiało 🙂

Leave A Comment:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przejdź do paska narzędzi